Tuesday 22 October 2013

happy happy

assalamualaikum..
tengok post2 yang kebelakangan ni macam tak best pulak.
sume pun post macam feeling2 je..
yang ni nak buat happy happy siket la....
aku pun tak tahu sebenarnya.bak kat ilyani.. aku sedang mengumpul cebisan-cebisan sisa hidupku.
apa maknanya? wah aku pun kurang faham.hehe.
tapi betul lah.. aku macam terawang-awang dengan dunia sendiri.. benda kecil nak dibesarkan.
benda simple nak dirumitkan. benda leceh nak diseriuskan.. omaigod.. eh. ya Allah.. :D
entah dari mana datang kesedaran2 ni.mungkin di FB.. ye banyak post2 yang terkesan kat hati aku ni. kirannya fb banyak jugak benefitnya. Allah tegur ami kot situ tuuu... hee
plus..buku2 yang dibaca pun banyak bagi teguran.. yang antara aku ingat and simpan dalam kepala hotakkkkk aku. :P

'bagaimana kita melihat dunia ini,, bukan disebabkan orang lain, tapi disebabkan tafsiran minda kita sendiri" (Ust, Tuan Ibrahim Tuan Man)

Apa yang aku dapat.. kalau orang lain tengok masalah hati aku ni sebagai masalah besar yang perlu diatasi dan dihindari. tak semestinya aku pun kena fikir macam tu. why not aku fikir, ni semua, nikmat.. ujian itukan nikmat.. tak rasa ke kau sedang diuji wahai ami?? orang lain jangan jeles sebab tak dapat rasa nikmat yang sama cam ami rasa.hehe. haa. bila kita berfikir secara positif maka kita akan bertindak secara positif jugak. bukan dengan cara post2 kat blog dengan mende yang sedih2 membuatkan blog aku nampak sedih..oh tidakkkk!
dan semua tindakan kau ami, jangan lupa akan mampu menginfluence orang lain tau.. aku taknak kau jadi bad influence kat orang lain ami... maka berfikir, bertindak dan mempengaruhilah secara positif !!

seterusnya, ni pun aku dapat dari buku tu jugak~contoh, kita nak potong sayur.. tapi terhiris jari.. kita rasa sakit kann.. cuba bayangkan kalau kita tak rasa sakit tu..mungkin kita akan terpotong jari tanpa kita sedar.. kenapa Allah bagi rasa sakit.. sebab Allah nak suruh ubah cara yang kita sedang lakukan.. dan macam tu jugak dengan emosi.. bila emosi kita sakit.. contoh paling dekat.. bila kita rasa sedih..mesti ada something dengan cara yang kita sedang buat dan Allah nak suruh kita ubah lettewww baru emosi tak sakit lagi kannn...

tengok..
di saat waktu2 terhenti,
kosong, dimensi membutakan mata memekakkan telinga,
lalu diri menjadi hampa..

ehhh..tetiba.xde kena mengena..yang ni tiba2 rasa nak nyanyi lagu too phat sat.hehe.

dan akhir kata, maaf kepada semua yang mungkin ada terasa hati dengan kata-kata, sikap, teguran dan apa saja menda negatif yang datang dari ami sejak dua menjak ni..
dan kepada siapa2 yang ami termengumpat dalam hati.. tersangka buruk... dan terasa macam tak puas hati..even dalam hati je... asif jiddannnnn
dan walaupun dorang tak baca post ami ni.. moga angin menyampaikan salam kemaafan ku buat mereka.. cewahhhhh..(^_^)

semoga ukhuwah yang terbina ini sentiasa bertunjangkan rasa takut dan gentar pada Allah.

Hakeem <3 



No comments:

Post a Comment