Wednesday 15 June 2011

~couple..haram ke tidak sebenarnya???~

ASSALAMUALAIKUM~..

haaa..tajuk entry kali ni dah selalu sangat kedengaran di alam maya ini.haha~..saya pun dah banyak dengar penjelasan mengenai topik di atas. baru beberapa minggu yang lepas selepas membaca post di facebook permata AL-JAWAHER..hati,akal dan pegangan saya kuat menyatakan yes!..couple itu haram..tak couple tapi ada perasaan macam couple pun haram!..
reason~.....menjurus kepada zina..mungkin bukan zina LIDAH. MATA, NAFSU dan KEMALUAN..tapi zina HATI!..
haaaa~.zina hati...apa itu ZINA HATI??..
sebelum ni apa yang saya fikir zina hati ialah mengingati seorang yang ajnabi..merinduinya~terbayangkan nya..kata-kata..gurauan..sikap dan segala bagai perkara mengenai lelaki ajnabi tersebut.(dalam erti kata lain..men'CINTA'i lelaki ajnabi tersebut.:p)..

tapi..baru beberapa jam tadi saya terpanggil untuk membaca satu portal~..dan apa yang terkandung di dalam nya ialah penjelasan sebenar mengenai zina hati..
penjelasannya panjang..sila klik link di bawah untuk maklumat lanjut~

http://k-pmmm.blogspot.com/2011/02/mereka-yang-gagal-memahami-erti-zina.html

then~apa yang dapat saya simpulkan.menyintai seseorang yang bukan ajnabi bukanlah sesuatu yang haram~.dan tak salahkan pun dalam ISLAM..sebab nanti memang kita kahwin pun dengan ajnabi pun kan..
bak kata penulis portal tersebut..perasaan cinta itu perlu ada sebelum kahwin tapi aktiviti untuk menyatakan cinta tersebut barulah dilakukan selepas kahwin..

so now?..nak cakap couple itu tak haram?..selagi tak timbul nafsu syahwat terhadap si dia yang ajnabi tu.??..
macam tu?...

err..couple kalau di 'translate' kan ke dalam bahasa melayu. = pasangan..bukan bercinta...
berdasarkan kefahaman saya insan yang serba kekurangan...tak perlu la ber 'couple'. tapi bercinta tak apa dan tak salah pun.selagi kita tak melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan syarak..seperti..
keluar berdua-duaan..bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi..dll.

errr,,,betul ke fahaman saya ni..tiba-tiba rasa tak yakin pulak...tapi cuba baca link di atas..mungkin kefahaman saya boleh dipertimbangkan..
tapi kalau ternyata kefahaman ini tersasar jauh dari landasan sebenar sila bimbing saya kembali berada di atas landasan kebenaran.


p/s:saja membicarakan pasal ini..rasa cinta memang lah ada tapi tak ada la keinginan nak menzahirkan nya sekarang..masih belum bersedia.;p...biar Allah dan saya je tau kalau saya mencintai 'DIA'..:)



wassalam..(~~,)

No comments:

Post a Comment